Beleidsaanbevelingen inzake asiel en migratie

 1. Maak helder onderscheid tussen typen migratie

Er is nood aan een beleidsmatig en publiek helder onderscheid tussen:

  • Asielmigratie (gedreven door vervolging en oorlog),

  • Arbeidsmigratie (gebaseerd op economische vraag),

  • Reguliere migratie (bijvoorbeeld gezinsvorming, studie, mobiliteit binnen de EU).

📌 Waarom?
Volgens Hein de Haas is het grootste deel van migratie niet vluchtelingengerelateerd, maar arbeidsgerelateerd, vaak uit EU-landen. Door alle vormen van migratie samen te voegen, ontstaat ten onrechte het beeld van ‘overbelasting’, wat bijdraagt aan publieke angst en weerstandAsiel en migratie.


2. Versnel en verbeter asielprocedures

Stel als doel: besluitvorming over asielaanvragen binnen enkele weken. Dit vergt:

  • Substantiële capaciteitsversterking van de IND en opvangketen;

  • Heldere procedures en communicatie;

  • Tijdige toegang tot rechtsbijstand.

📌 Waarom?
Snelle besluitvorming voorkomt valse verwachtingen bij asielzoekers, verlaagt opvangkosten en vermindert de belasting van voorzieningen. Vooral voor kinderen is langdurig verblijf in sobere opvang schadelijkAsiel en migratie.

Er moet altijd ruimte blijven voor menselijke maat in schrijnende gevallen, met onafhankelijke toetsing op humanitaire gronden.


3. Respecteer artikel 8 EVRM: gezinshereniging is een mensenrecht

Beperkingen op gezinshereniging van het kerngezin (partner en kinderen) zijn in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), dat bescherming biedt aan het recht op gezinsleven.

📌 Waarom?
Het EVRM vereist een individuele en evenwichtige afweging tussen het algemeen belang en het recht op familieleven. Structurele uitsluitingen ondermijnen de rechtsstaat en leiden tot juridische procedures die vaak alsnog leiden tot vergunningverlening.


4. Herken migratie als structureel onderdeel van de economie

De meeste migratie wordt gedreven door arbeidsmarktvraag, niet door spontane toestroom. Sectoren als bouw, landbouw, logistiek en zorg zijn structureel afhankelijk van buitenlandse werknemers.

📌 Waarom?
Volgens De Haas is arbeidsmigratie geen verstoring, maar een geïntegreerd onderdeel van moderne economieën. Pogingen om deze te beperken zonder herstructurering van sectoren zijn contraproductiefAsiel en migratie.

Als beperking wenselijk wordt geacht, vereist dit:

  • Hervorming van sectoren (bv. robotisering, beloning verhogen voor lokaal personeel),

  • Verantwoordelijkheid van werkgevers,

  • Internationale afspraken binnen de EU.


5. Ontmantel het Fort Europa-denken

Beleid gericht op afschrikking, visumbeperkingen en detentie leidt tot:

  • Meer sterfte op migratieroutes;

  • Groei van mensensmokkel;

  • Structurele rechtsonzekerheid.

📌 Waarom?
Zoals Van Houtum & Lucassen aantonen, werkt Fort Europa niet: het ondermijnt mensenrechten, voedt angst, maar voorkomt migratie nietAsiel en migratie. Europa moet investeren in legale migratieroutes en samenwerking op basis van solidariteit.


6. Ontwikkelingshulp moet niet gebruikt worden als migratiecontrole

📌 Waarom?
Economische ontwikkeling leidt op korte termijn juist tot méér migratie, omdat mensen meer mogelijkheden hebben. Hulp als afschrikmiddel werkt averechts en ondermijnt wederzijds vertrouwenAsiel en migratie.

Structurele hulp moet gericht zijn op:

  • Eerlijke handelsverhoudingen,

  • Investeringen in onderwijs en rechtsstaat,

  • Mondiale klimaatrechtvaardigheid.


7. Herformuleer het publieke narratief over migratie

Publieke communicatie moet:

  • Migratie normaliseren als historisch en mondiaal fenomeen;

  • Mythen over criminaliteit, overlast en ‘cultuurbotsingen’ weerleggen;

  • De menselijke verhalen van migranten zichtbaar maken.

📌 Waarom?
Migratie is van alle tijden en heeft Nederland sociaal, economisch en cultureel mede gevormd – van de Hugenoten tot de gastarbeidersAsiel en migratie. Angstretoriek leidt tot polarisatie en ondermijnt het draagvlak voor realistisch beleid.


8. Erken de structurele uitbuiting van arbeidsmigranten

Bescherm arbeidsmigranten tegen:

  • Slechte huisvesting;

  • Oneerlijke contracten;

  • Discriminatie;

  • Ontoegankelijkheid van voorzieningen.

📌 Waarom?
Deze groep draagt bij aan de economie, maar wordt vaak behandeld als tijdelijke werkvoorraad zonder rechten. Structurele kwetsbaarheid vergroot de kans op misstanden en ondermijnt sociale cohesie.


9. Zet in op gelijkwaardige integratie

Integratiebeleid moet gericht zijn op:

  • Gelijke toegang tot onderwijs, arbeid en huisvesting;

  • Versterken van burgerschapskennis en taalvaardigheid;

  • Bestrijding van discriminatie en racisme.

📌 Waarom?
Integratie is geen eenrichtingsverkeer. Het vereist inspanning van migranten én van de ontvangende samenleving. Uitsluiting en achterstelling belemmeren participatie en voeden maatschappelijke spanningen.


10. Ontwikkel een ethisch, coherent en eerlijk migratiebeleid

Breng in elk migratiebeleid de volgende spanningsvelden in kaart:

  • Economische noden;

  • Politieke haalbaarheid;

  • Juridische mensenrechtenkaders.

📌 Waarom?
Zoals De Haas stelt, is het migratiedebat te vaak symbolisch: het presenteert keuzes die feitelijk onuitvoerbaar zijn. Eerlijkheid, transparantie en respect voor recht zijn essentieel om draagvlak te behouden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Geen woorden voor dit verlies – maar ook geen ruimte voor haat

Een moreel kompas voor politiek, bestuur en samenleving

Hegel en de rechtvaardige samenleving: vrijheid, erkenning en de staat