De Donut-economie: Hoe we een rechtvaardige en duurzame toekomst bakken

Stel je een donut voor. Niet die met chocolade of poedersuiker, maar een model dat ons helpt te begrijpen hoe de mensheid binnen de grenzen van de aarde kan floreren. Dit is de kern van de donut-economie, ontwikkeld door de Britse econoom Kate Raworth. Haar gedachte is even eenvoudig als revolutionair: de economie moet niet langer draaien om eindeloze groei, maar om welzijn binnen de grenzen van onze planeet.

Decennialang gold het bruto binnenlands product als dé maatstaf voor succes. Hoe meer een land produceerde, hoe beter het ervoor stond, zo was de gedachte. Maar die meetlat zegt niets over de verdeling van welvaart, de uitputting van natuurlijke hulpbronnen of de gevolgen van klimaatverandering. Raworth stelt daarom de fundamentele vraag: wat is genoeg? In plaats van een race naar steeds meer, biedt de donut een cirkel van balans. De binnenste ring staat voor het sociale fundament: iedereen zou toegang moeten hebben tot basisrechten als voedsel, schoon water, huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en een politieke stem. De buitenste ring vormt het ecologische plafond: de aarde mag niet worden overbelast door CO₂-uitstoot, biodiversiteitsverlies, vervuiling of bodemerosie. Tussen die twee ringen ligt de veilige en rechtvaardige ruimte voor de mensheid – de donut zelf.

De kracht van dit model zit in de combinatie van sociale rechtvaardigheid en wetenschappelijke onderbouwing. Het sociale fundament is gebaseerd op internationaal erkende mensenrechten en verdragen, terwijl het ecologisch plafond leunt op de theorie van de planetaire grenzen van Johan Rockström en collega’s. Daarmee koppelt de donut harde ecologische wetenschap aan de universele waarden van menselijke waardigheid.

Het blijft bovendien niet bij theorie. In 2020 was Amsterdam de eerste stad die de donut-economie gebruikte als kompas voor beleid. Projecten variëren van circulair bouwen en hergebruik van materialen tot het stimuleren van duurzame voedselketens en het verkleinen van sociale ongelijkheid. Ook steden als Brussel en Kopenhagen en landen als Costa Rica experimenteren inmiddels met dit model. Bedrijven beginnen de donut te gebruiken om hun strategieën te toetsen: is ons verdienmodel niet alleen winstgevend, maar ook sociaal rechtvaardig en ecologisch houdbaar?

Juist in een tijd van klimaatcrisis, groeiende ongelijkheid en toenemende druk op onze democratische samenlevingen biedt de donut-economie een hoopvol alternatief. Het is een kompas dat richting geeft aan een samenleving waarin genoeg voor iedereen mogelijk is, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Of zoals Raworth het zelf verwoordt: we hebben een economie nodig die ons laat gedijen, of we nu groeien of niet.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Geen woorden voor dit verlies – maar ook geen ruimte voor haat

Een moreel kompas voor politiek, bestuur en samenleving

Hegel en de rechtvaardige samenleving: vrijheid, erkenning en de staat