Haat als dagelijks refrein – de prijs van normalisering
📰 Haat als dagelijks refrein – de prijs van normalisering
Al jaren gebruikt Geert Wilders Twitter (tegenwoordig X) om vrijwel dagelijks dezelfde boodschap te herhalen: de islam is gevaarlijk, asielzoekers zijn een bedreiging, en groepen mensen zouden collectief verantwoordelijk zijn voor incidenten. Deze constante stroom van stigmatiserende boodschappen heeft een effect dat veel dieper gaat dan de tweets zelf.
Normalisering van wat niet normaal is
In eerste instantie roept zo’n tweet verontwaardiging op. Maar wanneer dezelfde boodschap dag na dag, jaar na jaar wordt herhaald, ontstaat gewenning. Wat ooit als extreem werd gezien, verschuift langzaam richting het midden van het publieke debat. Sociologen noemen dit het proces van normalisering: uitsluiting, discriminatie en haat worden stap voor stap geaccepteerd als “een mening” die erbij hoort.
Het gevaar hiervan is groot: wanneer stigmatiserende taal normaal wordt, volgt beleid vaak vanzelf. Niet langer staan menselijkheid en gelijkwaardigheid centraal, maar angst en verdachtmaking.
Verharding en haat
De voortdurende herhaling van negatieve frames werkt als een echo. Anderen nemen de toon over – eerst in de online sfeer, daarna ook in de politiek en media. Incidenten waarbij een asielzoeker of migrant betrokken is, worden meteen uitvergroot en toegeschreven aan de hele groep. Hetzelfde gebeurt met LGBTI+-personen, moslims of andere minderheden.
Wetenschappelijk onderzoek naar online haatspraak laat zien dat deze constante stroom van negatieve boodschappen leidt tot een verharding van het publieke debat: nuance verdwijnt, stereotypen worden bevestigd, en haatdragende berichten krijgen steeds meer ruimte.
Polarisatie van de samenleving
Waar mensen ooit zochten naar overeenkomsten, wordt nu vooral gewezen op verschillen. Het wij-zij-denken verdeelt buurten, vriendschappen en zelfs families. De samenleving verliest haar sociale cohesie en vertrouwen, terwijl wantrouwen en vijanddenken groeien.
Kunnen we de schrijvers nog overtuigen?
De vraag is of degenen die dag in, dag uit zulke berichten verspreiden nog te overtuigen zijn. De harde kern waarschijnlijk niet. Voor hen is polarisatie een strategie – het levert aandacht, macht en identiteit op.
Maar er is een grote groep die niet tot de harde kern behoort. Mensen die berichten lezen, misschien delen of liken, maar niet gedreven worden door haat, eerder door onzekerheid of angst. Dáár ligt de sleutel. Juist door feiten, empathie en een ander verhaal te vertellen, kunnen we deze groep aanspreken.
Menselijkheid boven uitsluiting
Het antwoord op haat kan nooit haat zijn. Oproepen tot respect, dialoog en menselijkheid zijn geen naïeve luxe, maar een noodzaak. Zoals Hannah Arendt al waarschuwde: waar waarheid en respect verdwijnen, krijgt autoritair denken vrij spel.
Daarom is het belangrijk dat we blijven benoemen:
dat stigmatisering van groepen nooit een oplossing is,
dat problemen individueel en feitelijk moeten worden aangepakt,
dat vrijheid alleen kan bestaan in een samenleving die ook voor de kwetsbaarsten ruimte maakt.
Conclusie
Dagelijkse haatcampagnes op sociale media hebben een verwoestend effect: zij normaliseren uitsluiting, verharden het debat en polariseren de samenleving. De harde kern van haatzaaiers overtuig je niet. Maar de stille meerderheid, die worstelt met vragen en zorgen, kun je wél meenemen in een ander verhaal: een verhaal waarin respect, menselijkheid en verbondenheid de norm zijn.
Of zoals Rawls zei: “Justice is the first virtue of social institutions.” Rechtvaardigheid – en daarmee menselijkheid – moet de maatstaf blijven, ook wanneer de stemmen van haat luid klinken.
Reacties
Een reactie posten