Islamisering: angstbeeld of politieke mythe
Feiten en cijfers
Volgens cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) was in
2022 ongeveer zes procent van de Nederlandse bevolking moslim¹. Dat aandeel is
al sinds 2010 vrijwel stabiel en groeit nauwelijks². De grootste groepen zijn
van Turkse en Marokkaanse afkomst, waarvan de meesten inmiddels tweede of derde
generatie zijn en dus hier geboren en getogen³. Moslims zijn sterker
vertegenwoordigd in de grote steden, maar nergens vormen zij de helft van de
bevolking. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ligt het aandeel rond de twaalf
tot vijftien procent⁴; op het platteland vaak rond de één tot drie procent. Het
idee dat moslims op het punt staan om de meerderheid te vormen, is daarom een
mythe.
Het merendeel van de Nederlandse moslims werkt, studeert, onderneemt en draagt
actief bij aan de samenleving. Hun agenda is niet islamisering, maar simpelweg
meedoen in het Nederland van vandaag. Het frame van islamisering suggereert
bovendien dat de islam een homogene, militante religie is. In werkelijkheid is
de islam, net als het christendom, een traditie met grote interne diversiteit⁵.
Juridische realiteit
Ook juridisch ontbreekt iedere basis voor
de gedachte dat islamitische regels de Nederlandse wetgeving zouden vervangen.
Nederland is en blijft een seculiere democratische rechtsstaat. Artikel 1 van
de Grondwet verbiedt discriminatie en garandeert gelijke behandeling van
iedereen, ongeacht geloof⁶. Artikel 6 waarborgt vrijheid van godsdienst⁷.
Artikel 7 beschermt de vrijheid van meningsuiting⁸. Ook internationaal is dit
stevig verankerd: het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens beschermt
zowel godsdienstvrijheid (art. 9) als meningsuiting (art. 10)⁹. Het Europees
Hof voor de Rechten van de Mens benadrukt daarbij steeds dat deze rechten in
balans moeten worden toegepast¹⁰.
Het narratief van islamisering
Waarom blijft het idee van islamisering dan
toch zo krachtig rondzingen? Omdat het functioneert als een politiek frame. In
tijden van maatschappelijke onzekerheid – woningnood, zorg, klimaat of
bestaanszekerheid – biedt het aanwijzen van een zondebok houvast. 'De islam'
wordt dan verantwoordelijk gehouden voor problemen die in werkelijkheid
voortkomen uit beleid en maatschappelijke structuren. Onderzoek van het Pew
Research Center laat bovendien zien dat Europeanen het aandeel moslims
systematisch overschatten¹¹. Nederlanders dachten gemiddeld dat bijna twintig
procent van de bevolking moslim is, terwijl het werkelijke aandeel rond de vijf
à zes procent ligt.
Resultaten van sociologisch onderzoek
Sociologisch Nederlands onderzoek bevestigt
dat islamisering vooral een perceptie is, niet de feitelijke werkelijkheid. Het
SCP liet in 'De religieuze beleving van moslims in Nederland' zien dat de
moslimgemeenschap zeer divers is en dat de meeste moslims zich juist sterk
verbonden voelen met Nederland¹². De Radboud Universiteit toonde aan dat
religieuze praktijken vaak een positief verband hebben met burgerschapszin en
politieke participatie¹³. Het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) liet
zien dat moslimjongeren hun religieuze identiteit niet zien als bedreiging,
maar als ondersteunende factor voor hun maatschappelijke ontwikkeling¹⁴.
De gevolgen van discriminatie
Discriminatie van moslims is daarentegen
een harde realiteit. Het Nationaal Onderzoek Moslimdiscriminatie
(Regioplan/ERCOMER, 2025) toonde aan dat discriminatie in Nederland
wijdverspreid, structureel en genormaliseerd is¹⁵. Vooral moslimvrouwen met
hoofddoek en jongeren met zichtbare islamitische achtergrond krijgen hier
dagelijks mee te maken. Het EU Fundamental Rights Agency bevestigt dit beeld in
Europees perspectief¹⁶. Een grootschalige meta-analyse liet zien dat ervaringen
van discriminatie significant samenhangen met hogere niveaus van stress,
angststoornissen en depressie¹⁷. Onderzoek van het SCP en de Universiteit
Leiden laat zien dat jongeren die steeds geconfronteerd worden met het frame
dat hun religie een bedreiging vormt, sneller identiteitsproblemen
ontwikkelen¹⁸.
De bredere context
Religieus extremisme is bovendien geen
exclusief islamitisch fenomeen. In de VS zijn er gewelddadige
anti-abortusgroepen, in Israël gebruiken religieus-nationalistische groepen
religie om geweld te legitimeren, en in India onderdrukken hindoenationalistische
bewegingen religieuze minderheden. In Europa kwamen enkele van de zwaarste
aanslagen van de afgelopen decennia – Oslo 2011, Halle 2019, Christchurch 2019
– voort uit extreemrechts extremisme¹⁹.
Conclusie
De vraag is uiteindelijk simpel: waar heeft
een ander last van als een vrouw een hoofddoek draagt, als er een moskee in de
wijk staat of als iemand halal eet? Het antwoord is meestal: nergens. Het
probleem ontstaat niet door de religieuze praktijk zelf, maar door het beeld
dat eraan wordt gekoppeld. Dat beeld – het frame van islamisering – creëert
angst en wantrouwen. En die angst schaadt niet alleen moslims, maar de
samenleving als geheel.
Het idee van islamisering is geen feit, maar een angstbeeld. De cijfers
ondersteunen het niet, de rechtsstaat laat het niet toe en het dagelijks leven
weerspreekt het. Wat wél bestaat, is de schade die dit frame aanricht:
stigmatisering, sociale uitsluiting, psychische klachten en verdeeldheid. De
echte keuze is dan ook niet tussen islamisering of nationale identiteit, maar
tussen angst en polarisatie of een samenleving die vasthoudt aan vrijheid,
gelijkheid, rechtvaardigheid en menselijkheid.
Literatuurlijst
¹ CBS (2022). Bevolking naar
migratieachtergrond en religie.
² SCP (2022). Religie in Nederland.
³ CBS StatLine (2022). Migratieachtergrond
en generatie.
⁴ CBS (2022). Bevolking stedelijk gebied
naar religie.
⁵ Encyclopaedia of Islam (2019).
⁶ Grondwet voor het Koninkrijk der
Nederlanden, art. 1.
⁷ Grondwet, art. 6.
⁸ Grondwet, art. 7.
⁹ Europees Verdrag voor de Rechten van de
Mens (EVRM), art. 9 en 10.
¹⁰ EHRM, Handyside t. VK (1976); Kokkinakis
t. Griekenland (1993).
¹¹ Pew Research Center (2017). Europe's
Growing Muslim Population.
¹² SCP (2019). De religieuze beleving van
moslims in Nederland.
¹³ Radboud Universiteit (2020). Religieuze
praktijken en burgerschap bij jongeren.
¹⁴ Kennisplatform Inclusief Samenleven
(2021). Moslimjongeren en identiteit.
¹⁵ Regioplan/ERCOMER (2025). Nationaal
Onderzoek Moslimdiscriminatie.
¹⁶ EU Fundamental Rights Agency (2022).
EU-MIDIS II Survey.
¹⁷ Pascoe & Richman (2009). Perceived
Discrimination and Health: A Meta-Analytic Review.
¹⁸ SCP & Universiteit Leiden (2021).
Jongeren en ervaren discriminatie.
¹⁹ AIVD (2022). Dreigingsbeeld Terrorisme
Nederland.
Reacties
Een reactie posten