Veiligheid door rechtvaardigheid: criminaliteit aanpakken met menselijkheid en preventie

Hoe een samenleving met criminaliteit omgaat, zegt veel over haar waarden. Traditioneel ligt de nadruk vaak op vergelding: wie de wet overtreedt, moet boeten. Dat idee sluit aan bij een begrijpelijke emotie van slachtoffers en samenleving: het gevoel dat onrecht rechtgezet moet worden. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat vergelding op zichzelf weinig oplost. Het verlies van een geliefde, de pijn van geweld of de angst die misdrijven veroorzaken, kunnen nooit volledig door straffen worden hersteld. Hoogstens kan straf erkenning geven aan slachtoffers, maar de dieperliggende wonden blijven bestaan.

Een alternatief perspectief ziet straf in de eerste plaats als bescherming van de samenleving. Opsluiting kan noodzakelijk zijn om te voorkomen dat gevaarlijke personen opnieuw schade toebrengen. Maar tegelijkertijd wijst onderzoek van onder meer het WODC en internationale meta-analyses uit dat louter opsluiten zelden leidt tot minder herhaling van delicten. Waar gevangenisstraf vaak leidt tot recidive, blijkt behandeling, scholing en begeleiding juist de kans op terugval te verkleinen. Het Nederlandse TBS-systeem, waarin beveiliging wordt gecombineerd met intensieve psychiatrische zorg, is hiervan een goed voorbeeld: de recidivecijfers zijn aanzienlijk lager dan bij gewone gevangenisstraffen. Noorwegen laat zien dat een humane benadering van detentie – kleinschalige inrichtingen, nadruk op scholing en werk – samenhangt met de laagste recidive in Europa.

Daarmee komt de vraag in beeld of criminaliteit ook te voorkomen is door de samenleving als geheel rechtvaardiger te maken. Sociologische theorieën, zoals die van Merton en Shaw & McKay, wijzen erop dat misdaad vaak wortelt in armoede, ongelijkheid en sociale desorganisatie. Wetenschappelijke studies bevestigen dit. Zo toont onderzoek van Wilkinson en Pickett aan dat landen met meer gelijkheid ook lagere criminaliteitscijfers kennen. Het SCP en WODC wijzen in hun analyses op hetzelfde: samenlevingen met een stevig sociaal vangnet en gelijke kansen zijn veiliger, omdat de voedingsbodem voor criminaliteit kleiner wordt. Dit betekent dat de strijd tegen misdaad niet alleen een kwestie is van politie en justitie, maar ook van onderwijs, werkgelegenheid en een eerlijke verdeling van middelen.

Slachtoffers blijven in dit alles een centrale plaats innemen. Vergelding kan hun pijn niet wegnemen, maar erkenning en herstel zijn wel essentieel. Herstelrecht, waarin dader en slachtoffer elkaar onder begeleiding ontmoeten, blijkt vaak zinvoller dan een lange gevangenisstraf. Slachtoffers voelen zich meer gehoord en daders zijn eerder bereid verantwoordelijkheid te nemen. Uit onderzoek, waaronder dat van het WODC en studies van Sherman en Strang, blijkt dat herstelrecht de kans op herhaling vermindert en de beleving van rechtvaardigheid bij slachtoffers vergroot.

De bredere samenhang wordt duidelijk wanneer we beseffen dat criminaliteit niet losstaat van de kwaliteit van onze samenleving. Een land waarin ongelijkheid en uitsluiting de toon zetten, zal meer misdaad kennen. Een samenleving die inzet op menselijke waardigheid, gelijke kansen en verbondenheid, legt daarentegen een fundament voor veiligheid. Robert Putnam wees al op het belang van sociaal vertrouwen: waar mensen elkaar vertrouwen en samenleven in cohesieve gemeenschappen, is de criminaliteit lager.

Het idee dat een menselijke aanpak van criminaliteit een zwakte zou zijn, is dan ook onjuist. Menselijkheid betekent niet dat misdaden worden getolereerd of dat daders worden ontzien. Het betekent dat straf in dienst staat van veiligheid, bescherming en toekomst. Het betekent ook dat we investeren in preventie, zodat minder mensen überhaupt in de criminaliteit terechtkomen. Een rechtvaardige samenleving stelt duidelijke grenzen, maar doet dat met een moreel kompas dat gericht is op herstel en vooruitgang.

Zo bezien is een menselijke en rechtvaardige benadering geen teken van toegeeflijkheid, maar van kracht. Een samenleving die haar burgers beschermt én investeert in behandeling en preventie, is niet zwak, maar juist weerbaar. Zij erkent dat duurzame veiligheid niet ontstaat uit wraak, maar uit rechtvaardigheid, vertrouwen en gelijke kansen.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Geen woorden voor dit verlies – maar ook geen ruimte voor haat

Een moreel kompas voor politiek, bestuur en samenleving

Hegel en de rechtvaardige samenleving: vrijheid, erkenning en de staat