Liberalism and Its Discontents – Waarom we het liberalisme moeten hervormen, niet afschaffen
In Liberalism and Its Discontents verdedigt Francis Fukuyama het klassieke liberalisme als politieke traditie die fundamenteel is voor vrijheid, pluralisme en mensenrechten. Tegelijk erkent hij de spanningen en tekortkomingen die hebben geleid tot groeiende kritiek van zowel links als rechts. Zijn kernboodschap is duidelijk: het liberalisme is niet perfect, maar wel essentieel – en moet daarom worden hervormd, niet verworpen.
🔎 Wat is klassiek liberalisme?
Fukuyama bedoelt met ‘liberalisme’ niet het economische neoliberalisme of links progressivisme, maar de politieke filosofie die draait om:
-
de soevereiniteit van het individu,
-
gelijkheid voor de wet,
-
beperking van staatsmacht,
-
en het belang van grondrechten.
Het liberalisme ontstond als antwoord op religieuze oorlogen en absolute monarchie, en beoogde een vreedzame samenleving waarin burgers konden samenleven zonder elkaar hun visie op het goede leven op te leggen.
⚖️ Problemen en spanningen
Fukuyama bespreekt hoe het liberalisme onder druk is komen te staan, zowel van binnenuit als van buitenaf:
-
Van rechts komt de aanval vanuit het populisme en autoritarisme, dat het liberalisme afschildert als zwak, elitair of globalistisch.
-
Van links komt kritiek op het liberale individualisme, dat te weinig oog zou hebben voor structureel onrecht, identiteit en collectieve verantwoordelijkheid.
Bovendien heeft het liberalisme zich volgens Fukuyama in bepaalde opzichten doorgeslagen in radicale vormen van autonomie, waarbij elk sociaal gezag of moreel kader wordt gezien als onderdrukking. Dat leidt tot fragmentatie, moreel relativisme en verlies van gedeelde waarden.
🛠️ Wat is de weg vooruit?
Fukuyama pleit voor een terugkeer naar het bescheiden, institutionele liberalisme dat democratische rechtsstaten mogelijk maakt. Dat betekent:
-
respect voor pluralisme én de rechtsstaat,
-
beperking van macht, ook via checks and balances,
-
én herwaardering van gedeelde normen en morele kaders.
Hij benadrukt dat het liberalisme alleen werkt in combinatie met sterke publieke instellingen, burgerlijke deugden en sociale cohesie.
🟠 Koppeling met #MenselijkNederland
De campagne #MenselijkNederland sluit naadloos aan bij de boodschap van dit boek. Net als Fukuyama stelt de campagne dat individuele vrijheid cruciaal is, maar dat die vrijheid alleen duurzaam is binnen een gemeenschappelijke democratische en morele orde.
Waar Fukuyama waarschuwt voor het uithollen van de democratie van binnenuit, pleit #MenselijkNederland voor een menselijk alternatief:
– waarin de rechtstaat geen obstakel is, maar een waarborg voor gelijke behandeling,
– waarin mensenrechten niet als instrumenteel worden gezien, maar als fundament,
– waarin menselijke besluitvorming en zorg voor de ander centraal staan,
– en waarin politiek gaat over het vormgeven van een samenleving waarin ieder telt.
🟠 In een tijd van verdeeldheid en extremisme biedt het hernieuwde liberalisme van Fukuyama – en het ethisch-sociale engagement van #MenselijkNederland – samen een mogelijk pad naar een democratische, rechtvaardige én menselijke toekomst.
Reacties
Een reactie posten